Sebagai seorang guru, kita memiliki pelbagai
tanggungjawab dan tugas yang harus dilaksanakan sesuai dengan tuntutan profesi
guru. Tugas utama dan terpenting yang menjadi tanggung jawab seorang guru
adalah memajukan, merangsang dan membimbing pelajar dalam proses belajar.
Segala usaha kearah itu harus dirancang dan dilaksanakan. Guru yang berkesan
dalam menjalankan tugasnya adalah guru yang berjaya menjadikan pelajarnya
bermotivasi dalam pelajaran. Oleh itu untuk keberkesanan dalam pengajaran, guru
harus berusaha memahami makna motivasi belajar itu sendiri dan mengembangkan
serta menggerakkan motivasi pemberlajaran pelajar itu ke tahap yang maksimum.
Guru dapat memahami motivasi belajar jika sewaktu mengajar dia dapat
melaksanakan langkah-langkah seperti berikut:
1. Mengenal pasti tingkat kecerdasan para pelajar.
2. Melaksanakan teknik memotivasi pelajar.
3. Merumuskan tujuan belajar dan mengaitkan tujuan itu dengan keperluan dan minat pelajar.
4. Menerapkan kemahiran bertanya kepada pelajar.
5. Melaksanakan aktiviti pengajaran dengan urutan yang sistematik.
6. Melaksanakan penilaian diagnostik.
7. Melaksanakan komunikasi interpersonal.
2. Melaksanakan teknik memotivasi pelajar.
3. Merumuskan tujuan belajar dan mengaitkan tujuan itu dengan keperluan dan minat pelajar.
4. Menerapkan kemahiran bertanya kepada pelajar.
5. Melaksanakan aktiviti pengajaran dengan urutan yang sistematik.
6. Melaksanakan penilaian diagnostik.
7. Melaksanakan komunikasi interpersonal.
Untuk meyakinkan diri kita bahawa memotivasi pelajar dalam belajar merupakan
tugas guru dan berkewajiban pula melaksanakannya, maka pendekatan Behavioristik
perlu kita jadikan pedoman dalam mengajar. Para pakar Behavioristik
mengemukakan bahawa motivasi ditentukan oleh persekitaran. Guru merupakan
persekitaran yang sangat berperanan di dalam proses belajar. Oleh kerana itu,
meningkatkan motivasi pelajar dalam pelajaran merupakan tugas yang sangat
penting bagi guru.
Mengapa usaha memotivasi pelajar itu sangat penting bagi guru? Sesetengah guru
mungkin beranggapan bahawa tugas mereka sebagai guru hanyalah mengajar sahaja,
bukan menimbulkan minat pelajar terhadap apa yang mereka ajarkan. Guru-guru
seperti ini menghabiskan masa mereka di dalam kelas semata-mata hanya untuk
menuangkan bahan pelajaran kepada pelajar. Mereka tidak peduli sama ada isi
pelajaran yang mereka ajarkan atau yang mereka terangkan itu dapat diterima
oleh pelajar untuk dijadikan sebagai miliknya atau tidak. Mereka tidak
memperhatikan apakah bahan yang mereka ajarkan itu bermanfaat dan mempengaruhi
tingkah laku atau perkembangan pelajar ke arah yang positif. Guru-guru seperti
ini tidak menyedari bahawa pelajar-pelajar yang tidak berminat tidak akan dapat
menerima pelajaran dengan baik.
Guru seharusnya menggunakan masa yang banyak sewaktu mengajar untuk memotivasi
pelajar-pelajarnya. Pelajar yang termotivasi dengan baik dalam pelajaran akan
melakukan lebih banyak aktiviti dan lebih cepat belajar jika dibandingkan
dengan pelajar yang kurang atau tidak termotivasi semasa belajar. Ini
memandangkan, jika guru dapat membangunkan motivasi pelajar terhadap pelajaran
yang diajar maka diharapkan pelajar akan sentiasa meminati mata pelajaran
tersebut.
Sesungguhnya usaha memotivasi pelajar dalam pendidikan adalah merupakan suatu proses
(1) membimbing
pelajar untuk memasuki pelbagai pengalaman yakni proses belajar sedang
berlangsung;
(2) proses menimbulkan semangat dan keaktifan pada diri pelajar sehingga dia benar-benar bersedia untuk belajar;
(3) proses yang menyebabkan perhatian pelajar tertumpu kepada satu arah atau tujuan pada satu masa, iaitu tujuan belajar.
(2) proses menimbulkan semangat dan keaktifan pada diri pelajar sehingga dia benar-benar bersedia untuk belajar;
(3) proses yang menyebabkan perhatian pelajar tertumpu kepada satu arah atau tujuan pada satu masa, iaitu tujuan belajar.
Situasi kelas yang pelajar-pelajarnya termotivasi dapat mempengaruhi sikap
belajar dan tingkah laku pelajar. Pelajar yang termotivasi untuk belajar akan
sangat tertarik dengan berbagai tugas belajar yang sedang mereka kerjakan;
menunjukkan ketekunan yang tinggi; variasi aktiviti belajar mereka pun akan
lebih banyak. Di samping keterlibatan mereka dalam belajar lebih besar, mereka
juga kurang menyukai tingkah laku yang negatif yang dapat menimbulkan masalah
disiplin.
Oleh kerana itu, dalam upaya menjaga dan meningkatkan disiplin kelas maka
motivasi pelajar mesti dipertimbangkan. Ini bermakna meningkatkan motivasi
pelajar dalam belajar merupakan suatu cara yang baik dalam menghindari tingkah
laku pelajar yang negatif, kerana mereka terlibat aktif dalam belajar dan
terangsang untuk belajar.
Sebenarnya tujuan jangka panjang dalam membangun dan mengembangkan motivasi pelajar dalam belajar adalah terbentuknya motivasi kendiri. Kita sebagai guru ingin agar pelajar selalu terdorong untuk mengembangkan minatnya untuk belajar walau di mana pun dia berada. Kita berharap agar pelajar-pelajar kita sentiasa ingin menimba pelbagai ilmu pengetahuan walaupun mereka telah lepas dari bimbingan kita. Tujuan pendidikan yang paling utama adalah untuk membangkitkan dalam diri pelajar suatu motivasi yang kuat dan terus menerus untuk belajar. Hal ini akan menjadi suatu kecenderungan dan kebiasaan dalam melakukan proses belajar selanjutnya.
Yang menjadi persoalan sekarang ialah bagaimana caranya kita semasa melakukan
pelbagai usaha untuk membangun dan mengembangkan motivasi pelajar semasa
belajar? Para pakar Humanistik, misalnya Carl Rogers, seorang pakar psikologi
mengemukakan bahawa pada dasarnya di dalam diri setiap manusia ada keinginan
yang sangat kuat untuk belajar yang bersifat semulajadi. Jadi, di dalam diri
pelajar keinginan itu sudah ada. Guru hanya mengembangkan atau memupuk
keinginan itu sehingga keinginan belajar itu dapat direalisasikan dalam bentuk
prestasi yang maksimum. Para pakar Behavioristk pula, misalnya B.F. Skinner,
seorang pakar pendidikan mengemukakan bahawa motivasi pelajar sangat ditentukan
oleh persekitarannya. Pelajar akan termotivasi semasa belajar jika persekitaran
belajar dapat memberikan rangsangan sehingga pelajar tertarik untuk belajar.
Guru harus mengatur persekitaran atau suasana belajar secara bijaksana sehingga
pelajar termotivasi untuk belajar.
Dalam proses mengajar dan belajar, guru dituntut memiliki pelbagai pengetahuan dan pemahaman yang bermanfaat untuk menimbulkan dan meningkatkan motivasi pelajarnya semasa belajar, sehingga proses belajar yang dibimbingnya berjaya secara optimal. Oleh kerana itu, guru perlu memahami dan menghayati serta menerapkan pelbagai prinsip dan teknik-teknik untuk membangkitkan dan meningkatkan motivasi pelajar dalam pembelajaran. Memang banyak sekali prinsip dan teknik yang berbeza-beza yang perlu diketahui oleh guru, kerana di dalam usaha memotivasi pelajar sesungguhnya tidak hanya satu prinsip dan teknik yang paling mujarab dipakai untuk semua pelajar, sepanjang masa, dan untuk semua situasi. Berbeza mata pelajaran, berbeza keperibadian pelajar, dan berbeza keperibadian guru menuntut perbezaan prinsip dan teknik yang dipakai dalam memotivasi pelajar. Oleh kerana itu, perbezaan mata pelajaran, keperibadian pelajar dan keperibadian guru harus dipertimbangkan dalam memilih prinsip-prinsip dan teknik-teknik yang akan dipakai dalam memotivasi pelajar.
Di dalam kelas yang pelajar-pelajarnya terdiri dari kelompok yang memiliki kemampuan yang sama namun berbeza keperibadian dan minat, variasi prinsip-prinsip dan teknik-teknik yang dipakai akan lebih banyak. Di dalam kelas mungkin kita akan menemui beberapa orang pelajar yang mampu memotivasi dirinya sendiri. Pelajar-pelajar seperti ini tidak banyak memerlukan pertolongan dari guru untuk merangsang minat mereka dalam belajar, kerana mereka mampu mendorong diri mereka sendiri. Kebanyakan pelajar akan mempunyai motivasi belajar jika kita menggunakan berbagai teknik untuk memotivasi mereka, namun ada pula sejumlah pelajar yang baru akan termotivasi jika kita melakukan usaha-usaha khusus bagi mereka. Oleh kerana itu kita sebagai guru hendaklah fleksibel dalam memakai berbagai pendekatan dalam merangsang minat pelajar dalam belajar, serta mampu menerapkan berbagai prinsip dan teknik yang berbeza sesuai dengan keperluan masing-masing pelajar .
No comments:
Post a Comment